Wouter Davidts, Bouwen voor de Kunst?

Hoewel musea behoren tot de meest prestigieuze en belangrijke opdrachten voor de hedendaagse architectuurdiscipline, is er tot op heden geen substantieel architectuurtheoretisch discours over museumarchitectuur. De denkbeelden die in discussies gehanteerd worden, zijn vaak simplistisch en reductief, zoals het dogma dat musea ‘voor de kunst’ dienen gebouwd te worden.

In het boek ‘Bouwen voor de Kunst?’ nuanceert en ontkracht Wouter Davidts deze stelling. Hij toont aan dat de tendens om het museum onmiddellijk in termen van gebouw te denken de problematiek van museumarchitectuur herleidt tot de relatie kunst en architectuur, de complexiteit van het architectuurprogramma van het museum verloochent en de rol van het institutioneel raamwerk onderschat.

In ‘Bouwen voor de Kunst?’ toont Davidts overtuigend aan dat het museum geen thuis voor de kunst levert, maar een scène waarop kunstwerken een ander leven leiden dan dat van het ‘authentieke’ moment van hun productie, om elders aan betekenis te winnen.

Wouter Davidts (Antwerpen) is ir.-architect en verbonden als doctor assistent aan de Vakgroep Architectuur & Stedenbouw van de Universiteit Gent (UGent). Hij doceert Architectuurtheorie aan de Vakgroep Architectuur van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Hij publiceerde over het museum, hedendaagse kunst en architectuur in tijdschriften als Architecture d’Aujourd’hui, De Witte Raaf, Kritische Berichten, Open en Parachute en in boeken en tentoonstellingscatalogi. Hij is Belgisch correspondent voor Artforum. Hij is co-editor van de publicatie B-sites (VA&S, 2000) en stelde het tekstgedeelte samen van Denkmal ISBN 9080842427, het tweede volume van de kunstenaar Jan De Cock (Atelier Jan De Cock, 2006).

Dit boek werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Cultuur en van het Initiatief Beeldende Kunst (IBK).

Paperback.
21 x 13 cm, 430 blz